Lagi 9 hari..Genap 2 tahun......

ditaip oleh Miss Butang jam 3:24 PM



mak..mak nak pergi sekolah wani ke kejap lagi..??
a'ah..tak nak ikut..??siap laa..
malas pulak nak ikut..nak pergi bandar boleh..?? fatin tumpang naik kereta..sampai simpang luar je..kat luar senang dapat teksi..boleh..??
boleh je..pergi la siap..
okei :D

(kereta kancil yang abang mi pandu sampai di simpang luar..jalan besar..)

mak..salam :) (salam tangan mak..cium pipi mak kiri kanan..macam biasa..)
baik2 jalan..jangan balik lambat..
okei :) abang mi..salam (salam tangan abang mi..cium pipi kiri kanan jugak..)
baik2 tau fatin..(pesan abang mi..)
cepat maimunah..salam kak fatin..nak pergi dah ni..
(selesai salam maimunah, terus bukak pintu kereta..tiba2 adik tarik baju fatin)
adik..?? kak fatin tak nak salam..?? :(
tak nak la..adik busuk.. :D
alaa :(
hehe..okei2 salam..cepat sayang kak fatin :D (adik cium tgn & pipi fatin..)

(keluar kereta..tengok kereta semakin jauh..tapi adik & maimunah masih melambai..aku senyum dan terus membalas lambaian adik2..semakin jauh..tapi mereka masih melambai..)

eh..lama betul membabai..tak penat2..?? hehe biar jela..suka la tu dapat jalan2 pergi muadzam nak jumpa wani :)

(aku meneruskan perjalanan ke bandar..hampir sejam berjalan2..semasa di tandas..tiba2)

tutututututut~~ (bunyi ringtone handphone..lagu apa dah tak hingat..hehe)
eh..?? helo..??
tin..ayh ni..
haa tau..hehe..kenapa ayah..??
tin kat mana..??
kat bandar ayah..
oh..tin nanti balik rumah ek..bagi pak ngah makan..kalau boleh balik cepat ye..
okei2..kejap lagi fatin balik :)
okei..baik2 tau....
erm..ayah2..kenapa ek..?? (pelik sebab ayah tak pernah telefon suruh balik cepat..selalunya mak yang telefon..)
oh..mak..accident..
accident..?? teruk ke..?? (sikit pun tak terkejut sebenarnya..sebab sangkaan aku cuma kemalangan ringan..)
ayah pun tak tahu..ayah nak pergi hospital ni..tunggu mak..
aik..?? hospital..?? teruk ke..?? habis fatin nak kena pergi hospital juga..??
tak payah..fatin balik je rumah dulu ek..tunggu ayah kat rumah..jaga pak ngah..
okei :)

(di kedai makan..)

tutututututut~~
helo..?? kak jana.. :)
fatin..tak tau lagi ke berita..?? (suara tahan sedu..)
berita apa..?? mak accident..?? tau..tau gitu2 jela..hehe..
mak dengan abang mi selamat......(tangisan kak jana mula kedengaran) maimunah koma...
(tangan aku semakin lemah mendengar suara kak jana..)
adik..adik dah meninggal fatin..........
fatin kat mana..?? kak jana, kak puja dengan abang kay on the way balik kuantan..duduk kat rumah tau..jaga diri baik2..kak jana sayang fatin..(talian dimatikan..)
(mati segala kata2..air mata aku mengalir laju..aku hampir pitam dalam kedai tu mendengar berita..)
adik~~ :'(

(masuk dalam rumah..air mata terus mengalir apabila kaki terlanggar permainan adik..aku kutip & mencium robot transformers kesayangan adik..aku duduk di kerusi..teringat pesan ayah..cepat2 aku sediakan makanan untuk pak ngah..)

tutututuututututut~~

midah..midah..aliaa ni..macam mana family..?? aliaa baru dapat berita..
tak tahu aliaa.....................adik dah takde (air mata mengalir semakin laju..)
aliaa datang rumah ye..?? aliaa teman midah ye..??
takpe aliaa..midah okei..
takpe2..tunggu situ..aliaa datang..mama pun suruh aliaa teman midah ni..
okei..

(aliaa terus peluk aku apabila sampai..)
midah..sabar..apa dah jadi ni..??
tak tahu..tak tahu.. :'( terkejut :'(

(di luar rumah..)
ASSALAMUALAIKUM..!!!
waalaikumussalam..ye..?? mak takde :'(
ayah mana ayah..??
ayah kat hospital :'(
apa dah jadi ni..?? macam mana mak dengan yang lain2..??
tak tahu..tak tahu :'(
(seorang makcik terus peluk aku..)
fatin sabar banyak2 ye..jangan ditanya macam2 kat dia..dia bukan tahu pun..

(tak lama kemudian..kak jana, kak puja, dan abg kay sampai..)
jom fatin..siap..kita pergi hospital..
okei :'(

(jam menunjukkn hampir tengah malam..sampai di hospital..ayah sambut kami..muka ayah jelas menunjukkan kesedihan..)
nak jumpa mak dulu..??
nak2 :'( (serentak kami menjawab..)
jom2..

(mak baring diatas katil hospital..muka mak menahan kesakitan..mak terlihat kami..)
adik............adik dah takde........... :'(
(air mata yang dari tadi belum dapat berhenti semakin bertambah deras..)
mak macam mana..?? :'(
mak kena jahit kat belakang kepala..tangan kanan mak patah..sakit..adik..adik dah takde :'(
mak........ :'(

(tak pasti kak puja ke kak kak jana yang tanya..)
ayah..nak tengok emi :'(
tak boleh la sayang..dah lewat..doktor tak bagi melawat..kena bagi adik rehat..
alaa :'(
tengok maimunah nak..??
okei :'(
tapi boleh masuk 2 orang je 1 masa..
:'( ????

(sampai di tingkat 4..terpampang signboard HDW..)
wad apa ni..?? :'( icu ke..???
wad tinggi kebergantungan pesakit kepada mesin..means, kalau kita cabut mesin2 tu, mati la pesakit..dia hidup bergantung kepada mesin :'(
Allahu Allah maimunah............ :'(

(jejak kaki dalam wad tu, berdiri bulu roma..sejuk..ada 6 katil je..penuh dengan mesin..penuh dengan jarum kat badan..dahi maimunah bengkak membiru..)
maimunah~ kak fatin datang :'( (usap2 kaki maimunah yang pucat tak berdarah..sikit pun tak bergerak..sebelah tangan je dah ada 3 jarum..di kening ada jahitan..)
semua ni siapa ye..??
kami kakak maimunah, nurse :'(
okei2..adik ni otak dia bengkak..mungkin sebab terhantuk masa accident..yang lain takde patah2 pun..cuma luka2 & calar2 sahaja..
ada harapan sembuh tak..?? :'(
hmm..buat masa ini 50-50..tak dapat lakukan operation sebab itu akan lagi membahayakan keadaan pesakit..
ya Allah~~ :'(
(hanya mampu memandang maimunah dengan pandangan yang sayu..air mata seperti tidak mahu berhenti..sebelum keluar, aku mencium dahi maimunah..sejuk...................)

(di luar wad..)
kita pergi tengok adik ye..kat pekan..
okei.. :'(

(abg kay ikut kereta ayah dari belakang..sepanjang perjalanan..yang kedengaran hanyalah tangisan kami beradik..segalanya berlaku tanpa sebarang petunjuk..kun fa ya kun..handphone tidak berhenti2 berdering..ada yang telefon, ada yang mesej mengucapkan takziah..)

(sampai di perkarangan hospital pekan..sunyi sekitar kawasan bilik mayat..)
ya Allah~ :'( (tidak pernah terlintas difikiran kami akan menjejakkan kaki di tempat ini..)

(seorang pegawai polis menyambut ayah..)
encik mohd nasir..?? (bersalaman dengan ayah..)
ya saya..
ikut saya ya..soal siasat sekejap sebelum tuntut jenazah..
baiklah..

(masa telah berlalu hampir sejam..mata terasa letih..tapi air mata silih berganti..belum sempat kering, mengalir kembali air jernih itu apabila mendengar inspektor tersebut menceritakn saat kejadian kemalangn..)
isteri encik sahaja yang sedar ketika itu..anak encik yang lelaki tersepit di tempat pemandu dan tidak sedarkn diri..anak encik yang duduk di tempat duduk belakang, tercampak keluar dari kereta..
baiklah..saya rasa cukup la soal siasat ni..boleh tengok mohd suria hidayat ya..

(seorang pakcik bersarung tangan & berapron getah keluar dari bilik sebelah..)
meh masuk..kenal pasti mayat..
mayat..?? dia cakap adik mayat macam gitu je?? :'(

(kami melangkah perlahan ke dalam bilik dingin itu..kelihatan sekujur tubuh kecil di atas sebuah meja besi..tubuh yang berbalut plastik hitam..aku & kak jana berjalan paling hadapan..saat aku terlihat seluar jeans yang dipakai oleh tubuh itu, aku tidak dapat menanggung lagi air mata..memang adik..bisik hatiku..)
ya Allah..ya Allah..kuatkan hati ini :'(

(tiba2..ayah dari belakang, terus berlari dan memeluk tubuh kaku adik..)
adik...ya Allah..sayang.. :'(
(berderai air mata kami apabila melihat air mata ayah gugur di sisi adik..terdapat luka yang sangat dalam di tepi dahi kanan adik..seperti terkoyak dagingnya..sehingga kelihatan tulang..badan adik dipenuhi pasir dan rumput..tangan adik dipenuhi calar..baju pula ada kesan darah..)
adik..mesti sakit.. :'(

semua tunggu di luar sekejap ya..kita nak bersih2 mandi2kan adik dulu..nanti boleh bawa balik..
erm.. :'(

(lebih kurang setengah jam kemudian..)

dah siap..boleh ambil adik dah..

(ayah mendukung adik dan membawa masuk kedalam kereta..sepanjang perjalanan ke rumah atuk di Kampung Langgar, ayah lah yang memangku adik..aku mengambil baju dan seluar adik yang berlumuran darah untuk dibawa pulang..)

(sampai di rumah atuk, tilam untuk adik telah tersedia..ayah membaringkan adik menghadap ke arah kiblat..surah yaasin dibacakan oleh saudara mara silih berganti..tidak putus2..kami adik beradik disuruh berehat..aku cuba untuk memejamkan mata tetapi setiap kali mata dipejam, bayangan mak, abg mi, dan adik2 muncul..air mata semakin laju mengalir..aku memandang kak puja..)


ayah kat mana?? :(
ayah kta adik..ayah baring sebelah adik................. :'(
yeke..?? :'( nak teman jugak :'(
jom laa :'(

(ayah sedang baring betul2 di sebelah kiri jenazah adik..sayunya hati ini melihat ayah..aku dan kak puja duduk di sebelah kanan adik..kak puja mula membacakan yaasin untuk adik..aku membuka kain  yang menutupi wajah adik..)
 adik~ :'( dengar tak?? kak fatin sayang adik tau :'(
(aku mencium pipi adik yang sejuk..) sudah tidak bernyawa :'( baru siang tadi dengar suara adik..sekarang dah senyap :'(

(kak puja mengusap badan adik yang berbalut..sejuknya badan adik sehingga menembusi kain..bacaan kak puja terhenti..silih berganti dengan sedu..ditabahkan hati untuk terus membaca dan menghabiskan bacaan..)

(kak jana bersama mak cik telah ke muadzam untuk mengambil wani di SMKA Pahang..beberapa jam kemudian, mereka tiba di rumah..wani masuk dengan muka yang tidak mengerti..dia hanya memandang jenazah yang terbaring dihadapannya..)

ayah..wani tak tahu lagi pasal adik :( (bisik kak jana kepada ayah..)
oh..hmm..
wani....
ni adik..
(sambil ayah menunjuk ke arah jenazah adik yang ditutupi kain kasa putih..)
hah..??
ni adik..adik dah meninggal..accident lepas mak lawat wani kat sekolah siang tadi.. (ayah mengulang kata2)
hah..?? (wani terus membuka kain penutup muka adik lalu diciumnya pipi adik berulang kali..air mata kami sekali lagi mengalir melihat situasi itu..)

(keesokan paginya..imam dan orang2 kampung membanjiri rumah atuk..kami menyaksikan sendiri proses memandikan jenazah..segalanya terasa asing..kali pertama melihat kejadian sebenar mengkafankan jenazah..adik sendiri.......)

(mak telah berpesan..macam mana pun, mak ingin melihat adik sebelum adik dikebumikan..ayah kembali ke hospital awal pagi bagi menguruskan prosedur keluar wad untuk sementara bagi membolehkan mak berjumpa adik buat kali terakhir..selesai mengkafan, mak sampai..mak terus mendapatkan adik..mak tersenyum melihat jenazah adik..pipi adik dicium oleh mak berulang kali..kami memeluk jenazah adik buat kali terakhir..kawan2 abang mi yang hadir turut menitiskan air mata..selepas itu, adik disembahyangkan dan selamat dikebumikan..)

(selesai segalanya, kami berangkat ke Hospital Tengku Ampuan Afzan untuk melawat abang mi..saat melihat wajah abang mi, air mata kami gugur sekali lagi..kaki abang mi digantung dengan besi pemberat bagi mengelakkan tulang paha kanannya yang patah berselisih atau tercucuk salur darah sementara menunggu giliran untuk pembedahan..lututnya pula berlubang tertusuk besi..tangan kiri abang mi juga patah..apabila melihat kami tiba dengan cucuran air mata..abang mi tersenyum..)

jangan la sedih..emi okei la :)
(semakin laju air mata kami mengalir..dia pula yang menenangkan kami beradik..sebaknya hati..)
:'(


cukup lah rasanya coretan miss butang setakat ini..sekadar menceritakan tragedi silam yang hampir 100% mengubah kehidupan miss butang..10 mei 2009 tarikh yang tidak pernah kami lupakan..kembalinya adik bongsu kesayangan kami kepangkuan Maha Pencipta untuk selamanya..yang tinggal hanyalah gambar2 dan kenangannya dalam hati kami..adik..kak fatin sayang adik..semua orang sayangkan adik..wallpaper handphone kak fatin pun kak fatin letak gambar adik dengan kak maimunah tau :')
semoga Allah memberkati & merahmati roh Allahyarham adik Muhammad Suria Hidayat bin Mohd Nasir..
Aamiin~


hai..saya Maimunah dengan adik saya..piss :D




maimunah sekarang feeding pakai Ryle's tube kat hidung tu


abang mi dan kakinya T.T


akhir kata.jaga diri hiasi peribadi Allah Maha Mengasihi :)






















Dah habis baca ke? Jangan lupa tinggal komen ◕‿◕

8 komen:

Onelove...Jambu merah warna said...

di sebalik kejadian, pasti ada hikmahnya..
sabarlah..doakan yang terbaik..
teruskan khidupan..aggaplah Dia bagi pinjam.. skrang Dia mntak pulangkan..sabar ey...

Narsis Corner Admin said...

terharu sy bace..
ingat kat famly yang dah mendahului..
papehal.. sabar je erk..
life must go on.. :)

salam perkenalan..

Miss Butang said...

.::Onelove...Jambu merah warna::.

hikmahnya, miss butang dah jadi tukang jahit sekarang :D
heee~ :)

Miss Butang said...

.::Narsis Corner Admin::.

kita ni yang tak tahu bila masanya kan :)
my heart will go on..keke~
salam perkenalan ;)

Mutiara Bernilai said...

Allahu Rabbi,

nangis akak bace..
akak yg accident patah tangan ni pun sakit, ni kan plak keluarga adik,, akak xpernah tahu full story ni,,yg akak tahu, mong eksiden satu kreta...

apa2pun dik,, akak doakan moga sumenya slamat n cepat sembuh dan juga d beri kekuatan extravanganza utk kite sume menghadapi hari muka,, insyaAllah, bi iznillah.

Miss Butang said...

.:: Mutiara Bernilai ::.

saya pn nangs byk kali mase buat entry ni..baca lagi nangs lagi..hek~
akk pernah patah tangan..?? Ya Allah..setiap kita ada ujian masing2 kan :(

Alhamdulillah semua makin sembuh..cuma maimunah jela masih koma..lagipun memang doktor cakap dia permanent coma :'(

tapi siapa tahu rahsia Allah kan..kuasa Allah..tiba2 dia bangun nanti :D

Mutiara Bernilai said...

eh..maimunah masih koma? yg dlm pic tu sape? yg dah pakai tube untuk breath tu?

Miss Butang said...

.:: Mutiara Bernilai ::.

masih koma..tu maimunah la tu..tapi bukan tiub pernafasan..tu tiub dia minum susu..hehe :)
dia tak dapat makan normal..susu dengan jus2 buah je boleh..tak pun bubur..sume ikut tiub tu la..mulut dia lambat sikit nak telan.. :)
dia koma yang celik..hee~

Post a Comment

Butang golek-golek